12.02.2009

Drillo-feber i Norge

I går spilte Norge en privatlandskamp i fotball borte mot Tyskland. Jeg gjentar: En privat fotballkamp. Uten noen viktige titler eller poeng å kjempe om. Bare spille uformell fotball i Düsseldort i ca. halvannen time. Norge vant med knappest mulig margin; 1-0. Skjønner?

Hva skjer så? Norge eksploderer. Media ekploderer. NA24.no skriver i dag at det er Drillo-eksplosjon i media. Joda, det vekker interesse at Drillo er tilbake 10 år etter at han sist skapte gode resultater. Ja, Tyskland er bedre enn Norge på FIFA-rankingen (nr. 2 mot nr. 56). Og det var ganske mange mennesker på tribunen.

Men likevel. Jeg mener; bør Norge eksplodere? Ja, sannsynligvis bør det skje i et land som elsker lotto-millionærer og som har Norsk Tipping sine trekninger på lørdagskveldene som et av de mest populære TV-programmene. Vi liker å bli underholdt og understøttet. Sittende i sofaen og betrakte disse tapre menn som kriger for Norges ære i Tyskland. Fotball, altså.

NA24 skrev også at Drillo har fått mange hundre medieoppslag bare i dag. Så langt i år er han omtalt 6.158 ganger, og det er bare 29 omtaler mindre enn statsminister Jens Stoltenberg.
Tenk om tapre menn og kvinners innsats i norsk næringsliv kunne fått en brøkdel av den omtalen en stakkars privatkamp i fotball får.

I resepkt for alle som så kampen, og fordi jeg må innrømme at jeg også liker å se (ekte) fotballkamper, så må den berømte uttalelsen til trenerlegenden Bill Shankly i mitt favorittlag Liverpool FC nevnes: "Some people believe football is a matter of life and death. I'm very disappointed with that attitude. I can assure you it is much, much more important than that."

Lykke til videre, Drillo! :-)

1 kommentar:

Lars-Thore Solberg sa...

Du kan så si :-)

Det er en vending som sier "gi folket brød og sirkus (eg. Juvenal: "panem et circenses").

Det er kjent at dette har vært ordtaket til mang en leder opp gjennom historien. Og det har vist seg gang på gang at det er lurt. Å gi folket det de vil ha.

I moderne tider virker det imidlertid som om media har tatt over dette ordtaket, noe vi får bekreftet dag ut og dag inn. De har imidlertid vektlagt ordet "sirkus"...

Hvem som baker brødene og hvem som rigger sirkuset (les: næringslivet), ja se det er mindre interessant!