23.04.2009

Studenten som skapte storm mot Warner Music med 140 tegn på Twitter

Her er en interessant og selvopplevd historie om hvordan Twitter skapte storm på få timer i går kveld - med overgang til orkan styrke i dag. Den går som følger:

I går kveld, mens jeg satt og jobbet foran PC’en, tikket følgende tweet inn på Twitter ca. kl 19:

imageimage
Den kom fra Even som er en 18-årig student fra Asker. Han var tydeligvis irritert på iTunes sin distribusjonsstrategi. Og som mange andre valgte han å kaste ut et spark på Twitter. Uskyldig nok så det ut til. Terje Pedersen hos Warner Music Norge likte ikke dette sparket, så han svarte Even barskt på Twitter:

image image
Da jeg så det, tenkt jeg: Oj, nå blir det bråk! Dette kommer til å skape en Twitter-storm! Jeg tok feil; det har skapt en Twitter-orkan! Få minutter etterpå strømmet tydeligvis meldingene på hos begge der Terje (altså ikke meg) prøvde å parere og stoppe det som var i emning ved å skrive følgene Twitter-melding til Even:

@
evensr Ojsan, her har det skjedd ting. 30 nye followers på kort tid tyder på engasjement. Unnskyld til Even om du ble støtt.

Gjett om det hjalp? Nope! Ved å se litt på Twitter-strømmene til Even, kan man se mange støtteerklæringer og et ønske om å hevne usakligheten fra Terje (fortsatt ikke meg).

La meg gjøre en veldig lang historie litt kortere: Kort tid etter dette (i går kveld) ble det lagt ut et blogginnlegg på engelsk av Thomas Moen med en Twitter-melding om å gi den en stemme på globale Digg.com. Jeg og mange andre gjorde det; faktisk så mange at Even litt senere meldte at den hadde nådd forsiden til Digg – noe som betyr veldig mange stemmer. Dermed var nyheten ute globalt distribuert gjennom det mest brukte nettstedene for nyhetsstemmer på nettet. Genialt gjort av støttespillerne til Even. I skrivende stund har dette innlegget fått 823 digg med 123 kommentarer. Ikke verst! Og så var det kveld og Even meldte på Twitter at han skulle legge seg (!).

Det var den historien, kan man da tenke seg. Men nei, i dag tiltok det hele i styrke fordi dette nå var blitt en global nyhet som media i inn- og utland tok tak i. Et Google-søk på “warner+drittunge” innsnevret til de siste 24 timene gir nå 396 treff; bl.a. digi.no som skrev følgende om digg-aksjonen: “Innlegget ble stemt på av en rekke brukere på digg.com, og nådde til slutt forsiden. For deg som ikke kjenner digg.com er dette en nettjeneste der brukerne stemmer frem de beste sakene akkurat nå, og å nå forsiden på digg er en bragd som gir uante mengder trafikk; faktisk så mye at Moens opprinnelige blogg gikk ned for telling slik at han ble nødt til å flytte blogginnlegget.”

NA24.no har også kommentert saken, og de skriver følgende om Terje Pedersen: “Litt senere onsdag kveld kommer Pedersen på bedre tanker og beklager det hele i kommetarfeltet på bloggen til Snever; - Det burde jeg aldri gjort, og selv om skaden er uopprettelig, så vil jeg gjerne be om unnskyldning for å ha skrevet en slik flåsete slengbemerkning, i stedet for å ta han på alvor. Som en annen twitrer fikk fortalt meg, så befinner jeg meg tross alt på bortebane, skriver han i kommentarfeltet til bloggeren. Når NA24 Propaganda tar kontakt med Warner Bros torsdag vil de ikke opplyse hvilken stilling Terje Pedersen har ved selskapet. Litt senere opplyses det at Pedersen er ansvarlig for norske artister og at han er sykemeldt torsdag.” Hele beklagelsen fra Pedersen kan leses på Even sin blogg her. Utrolig hva en liten Twitter-melding kan bety!

Even, som for et døgn siden var en ukjent student fra Asker, ble på få timer og over natten kjent internasjonalt for sine 140 tegn på Twitter. Han har dermed fått sine 15 minutters berømmelse! Nå vil nok berømmelsen forsvinne like fort som den kom (i alle fall i bred skala) slik tilfelle er med mye annet på nettet. For Even er nok dette veldig kult midt i russetiden. :-) Det som imidlertid vil stå igjen som en påle etter dette, er et tydelig eksempel på det paradigmeskifte sosiale media på Internett utgjør. Ikke bare kan ukjente individer bli kjent over natten (i den grad det er av interesse), men viktigere er å skjønne at bedrifter kan rammes meget hardt og uventet av små utspill fra intet fra ulike kanaler på Internett. Det betyr at både privat og offentlig virksomhet må ta disse nye nettbaserte kanalene på alvor ved å bygge kompetanse og lage strategier for hvordan dette skal (evt. ikke skal) anvendes. De fleste er ikke her; de vet nesten ikke at slike kanaler finnes. Rekk opp hånden de av dere (bedriftsledere) som kan si at dette er kjent stoff. Og hvor mange av dere igjen har en strategi for sosiale media og nettbaserte kanaler? Vel, da er det mange som har en jobb å gjøre.

Det er helt sikkert at enhver virksomhet vil bli truffet av den sterke bølgen som Web 2.0 representerer mtp. involvering og engasjement fra brukerne og kundene. Spørsmålet er bare når det vil skje. Dette har til nå vært sett på som ufarlig og privat syssel på fritiden. Nå er Twitter og andre sosiale media på full fart inn i profesjonelt virke under betegnelsen Enterprise 2.0. Bare søk på nettet, så får du svar!

Jeg har tidligere blogget mye om Twitter fordi det er et meget interessant fenomen. At jeg skulle få anledning til å følge denne historien live fra den første meldingen i går kveld og frem til i dag, var både spennende og lærerikt. Jeg hørte nylig Even på NRK P2, og en av hans siste tweet er i skrivende stund som følger:

Akkurat i det jeg trodde #drittunge var over, får jeg mail fra TV2 Nyhetskanalen med forespørsel om å stille direkte lørdag morgen. Vilt!


I følge Even har ikke jobbintervjuene latt vente på seg i dag, han får sikkert mange forespørsler om å holde foredrag – og han får nok ekstra knuter på russelua si. For imageWarner Music Norge er situasjonen en helt annen; de slikker nok sine sår. Men som alt annet på nettet; strømmen av nyheter er stor og neste begivenhet har allerede tatt over i media. Even er snart glemt av de store massene, og Warner jobber videre med sitt. Men eksemplet bør stå seg over tid (i alle fall på min blogg).

Moral: David kan slå Goliat med en enkel digital slynge!

1 kommentar:

Reidar sa...

Og nå har Even fått jobb som "rådgiver for nye medier" hos Geelmuyden.Kiese kommunikasjonsbyrå!